Un dels principals
maldecaps d’aquest període històric en el que estem vivint és la finalitat de
les inversions de capital i els fruits que aquestes generen. És per aquest
motiu que la comercialitat de l’Art també s’hi veu inclosa, en aquest univers,
tot i que en un sentit més ampli. El que es vol dir amb la darrera afirmació és
que l’Art no només cotitza per la seva materialitat, si no que des de finals de
segle passat i sobretot en aquestes dues primeres dècades del segle XXI, moltes
de les produccions artístiques porten lligades intrínsecament, un valor
filosòfic i intel·lectual que les alliberen més de la seva materialitat, tot
esdevenint partícips d’un Art completament Conceptual. No obstant això, els
inversors en art aposten per la remuneració d’aquest pensament que al cap i a
la fi ens fa ser completament moderns i contemporanis al món en que vivim.
Pot ser que
aquestes paraules puguin resultar ofenoses per algun expert, però seria una
incorrecció no acceptar que el món de l’Art ha anat unit i relacionat a les
pràctiques comercials gairebé des dels seus orígens. Per aquest motiu,
considerant aquesta apreciació com un valor més, lligat a l’Història de l’Art,
analitzarem com aquestes produccions són valorades, i com es troba el mercat de
l’art en aquests temps tant difícils que ens toca viure.
Segons els experts
universitaris avui dia hi trobem
una gran diferència taxativa entre els valors econòmics de la pintura antiga,
és a dir tota aquella que data d’abans del segle XX, i les produccions
contemporànies. Aquesta es basa amb el disparament de preus sobre l’Art
Contemporani, el qual com hem dit al principi del text, es tracta d’un Art
remunerat en gran mesura pel seu valor intel·lectual i conceptual. Mentre l’Art
que hem considerat antic queda estable en preus i transaccions comercials,
l’Art Contemporani arriba a moure a l’any al mercat artístic uns 60 milions de
dòlars. Cal dir però, que dins aquestes xifres s’hi inclouen també els mercats
d’antiguitats i les arts decoratives. Sigui com sigui, la realitat és que el
món artístic mou realment grans xifres, o almenys això reflectien les dades
fins als nostres dies. Malauradament la situació crítica també ha afectat al
món de la compravenda d’Art. Si bé fins aleshores es reconeixia que la mala situació
econòmica havia interferit en el manteniment i gestió del patrimoni artístic
adquirit, actualment, des del punt de vista dels comercials i particulars, la
situació s’ha vist afectada per un decreixement substancial tant de la
producció artística com del seu mercantilisme a la resta del món, ja que
Londres i Nova York es mantenen com a nuclis forts de comerç artístic.
Les
dos faccions de l’Art que hem comentat responen i són regides per lleis o
principis diferents, segons el moment econòmic en el que es trobin. Si fins ara
la gran bombolla econòmica havia apostat per l’Art Contemporani com a bé
especulatiu, sobretot en el perfil de col·leccionista inversor, els nous temps
redireccionen les expectatives en el camp del mercat de l’Art. Actualment, i d’acord
amb els temps de recessió que ens toca viure, el canvi econòmic projecta la
seva inversió de capital vers el mercat sòlid de l’Art Antic.
Un
dels exemples més clars, proper i rellevant que mostra aquesta situació econòmica
és la fira de galeries i artistes a Madrid, en la seva 32ª edició d’ARCO,
realitzada el més passat. Aquesta edició es va veure afectada també per la mala
situació econòmica actual fet que condicionà tant el muntatge de l’exposició
com les obres presentades per les galeries i artistes. Per tant, tots els
preparatius per donar forma a aquest esdeveniment van realitzar-se de forma més
continguda, tot adaptant la mostra d’Art a les condicions reals i actuals. Si
bé ja és prou motiu per condicionar la fira d’Art la Crisi actual, un altre fet
s’hi suma com a frontera pel desenvolupament comercial de l’Art Contemporani. Aquest
es tracta de l’aplicació del 21% d’IVA cultural, el qual es presentat pels
galeristes com el punt més negatiu pel seu desenvolupament comercial. Aquest
fet els porta a afirmar que les galeries espanyoles no són competitives per la resta d’estats i
països, a la vegada que afirmen la debilitat dels artistes de l’Estat Espanyol.
A tot aquest fet s’hi lliga la gran dificultat per presentar i trobar l’obra
més polèmica i transgressora, ja que les produccions s’adapten a les condicions
del mercat i client generalista, tot prescindint del geni més creatiu. No
obstant això, altres opinions no condemnen totalment la situació i opten per un
caràcter més optimista d’adequació a la realitat.
Per
acabar, donarem punt i final a aquesta petita reflexió sobre l’estat actual del
mercat de l’Art, amb paraules d’Urroz, president de la fira ARCO, qui
reflexiona en el mercat de l’Art que el negoci n’és l’important quan s’ha vist
afectat per la pèrdua del poder adquisitiu de les institucions públiques, i que
per tant, s’ha de visionar aquest mercat vers els grans col·leccionistes i els
particulars. Per dir-ho senzillament, en temps difícils s’ha d’optar per la
solució més rendible, per tal de no arribar a la fi del comerç de l’Art
Contemporani, encara que per molta gent no sigui vist com una solució molt correcta.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada